Žák, který je začleněn do třídy běžné školy, je vzděláván podle individuálního
vzdělávacího plánu (IVP). Jeho součástí jsou úpravy učebních témat,které sledují
dva cíle:
1. zjednodušení daného učiva, aby bylo začleněnému žáku srozumitelné
2. skloubení činnosti třídy s činností integrovaného žáka
Anglický jazyk
Úpravy obsahu učiva vycházejí ze zamýšleného cíle vyučování cizímu jazyku
(základní schopnost konverzace, čtení důležitých nápisů a upozornění)
Úpravy metod: audioorální přístup (s čtením a psaním některých důležitých
slov a pojmů podle schopností žáka), vizualizace učeného
Úpravy forem: organizační formy (například individuální práce
s asistentem pedagoga, práce se spolužákem, skupinová práce apod.), formy
zprostředkování učiva (např. jazykové hry)
Pomůcky: kopírovaný materiál, obrazový materiál a sborníky či sešity
z nich vyrobené, zalaminované kartičky, knihy, pracovní sešity a pracovní listy,
audioslovník (vytvořený pro konkrétního žáka), internet apod.
Fyzika:
- snaha o propojenost témat třídy a začleněného žáka
- nejde-li použít aktuální učivo fyziky, lze probírat témata, která jsou pro
žáka z praktického hlediska vhodná: měření (a seznamování se
s různými veličinami, jejich jednotkami, s jejich praktickým využitím),
orientace v čase (roční doby, měsíce, týden, den, hodiny,…)
Chemie:
- snaha o propojenost témat třídy a začleněného žáka
- nejde-li použít aktuální učivo chemie, lze probírat témata, která jsou pro
žáka z praktického
hlediska vhodná: jednotlivé prvky a jejich sloučeniny, věci a organismy
z nich složené např.tématické celky o sacharidech, tucích a bílkovinách –
složení lidského těla, potraviny,…)
Struktura vyučovací hodiny
Struktura vyučovací hodiny začleněného žáka by měla odpovídat struktuře hodiny
všech ostatních žáků v dané třídě.
Základním pravidlem je zapojovat začleněného žáka do veškeré činnosti třídy,
je-li to možné. A to i tehdy, kdy se obsah jeho činnosti liší od látky, kterou
probírá třída. Důležité je, aby zůstala zachována forma činnosti.
Společná práce se třídou
* vždy má přednost před individuální (oddělenou) prací
* forma činnosti je zachována (je-li možné/vhodné)
* obsah činnosti (učiva) může být odlišný
* asistent pedagoga pomáhá žákovi, je-li třeba
Individuální práce
* vyučovací předmět, forma a způsob činnosti jsou zachovány
* učitel zadává, kontroluje a hodnotí práci
* v některé části hodiny se učitel individuálně věnuje žákovi
* dochází ke střídání činností (opakování, nová látka, oddech)
|